ציסטה בשחלה תסמינים

ציסטה בשחלה הינה סוג של שק מלא בנוזל אשר נמצא בתוך השחלה. ציסטה בשחלה יכולה לגרום לנפיחות וכאבים בבטן התחתונה או בגב התחתון, וכאשר היא נפתחת או גורמת לפיתול של השחלה היא יכולה לגרום לכאבים קשים מאוד, חולשה והקאות. רוב הסוגים של הציסטות לא מזיקים, אך במקרים מסוימים הן יכולות לגרום לכאבים ותחושת אי נוחות ואפילו לסיכון.

רוב הנשים לא ירגישו כלל את הציסטות, ופעמים רבות הן מתפתחות ונעלמות מעצמן וגם נשים אשר סובלות מהן יכולות להשתמש במשככי כאבים ביתיים עד שהן יחלפו. יחד עם זאת, ישנם מקרים מורכבים יותר בהם תהיה בחינה של הרופאים האם להסיר את הציסטות בעזרת הליך ניתוחי.

מהן הסימנים והסימפטומים אשר יכולים להעיד על ציסטה בשחלה?

  1. כאבי בטן או אגן אשר מתחזקים במיוחד בזמן קיום יחסי מין.
  2. דימומים רחמיים לא סדירים, מלווים בכאבים קשים ולא תקינים.
  3. תחושה של נפיחות בבטן ולחץ בבטן התחתונה או בגב התחתון.
  4. כאבים פתאומיים וחדים מאוד בבטן התחתונה בצד אחד (יכול לקרות כאשר ציסטות נקרעות מהשחלה)
  5. שינויים בתדירות מתן שתן או קושי בפעילות המעיים.
  6. עייפות וכאבי ראש ללא סיבה ניכרת אחרת
  7. בחילות או הקאות באופן רצוף וממושך
  8. עליה במשקל ללא סיבה אחרת
  9. תופעות הורמונליות כמו שיעור יתר, הופעת אקנה, השמנת יתר, בעיות פוריות ועוד.

סוגים של ציסטות בשחלה

קיימים כמה סוגים שונים של ציסטות בשחלה:

ציסטות זקיקים – במצב תקין, במהלך המחזור החודשי ישנה ביצית אשר גדלה בתוך שק ונקראת זקיק, והוא נמצא בדרך כלל בשחלות. ברוב המקרים הוא מתפרק בסופו של דבר לאחר המחזור או משחרר ביצית. במצב לא תקין, הוא לא מתפרק ואז הנוזל הכלוא בתוכו עלול ליצור ציסטה בשחלה.

ציסטות הגופיף הצהוב – לאחר פירוק שקי הזקיקים עליהם כתבנו בסעיף הקודם, השקים עצמם מתמוססים ונעלמים. במצבים לא תקינים בהם הם אינם מתמוססים יכול לקרות מצב של הצטברות נוזל נוסף בתוך השק והוא זה שיגרום להופעת ציסטה בשחלה.

ציסטות דרמודיות – אלו ציסטות אשר נראות כמו שקים על השחלות, אך הן לא מכילות נוזל אלא עלולות להכיל שיער, שומן או רקמות אחרות.

Endometriomas – אלו ציסטות אשר נוצרות כתוצאה מרקמות אשר מתפתחות מחוץ לרחם, במקום בתוכו, ואז מתחברות לשחלות.

חשוב לדעת כי ישנה גם תסמונת הנקראת תסמונת השחלות הפוליציסטיות בה בשחלות יש מספר גדול של ציסטות קטנות, מה שגורם לגדילה של השחלות. תסמונת זו, במידה ולא מטופלת, עשויה לגרום לבעיות בפוריות.

כיצד מאבחנים את הצ'סטה?

האבחון יחסית לא מורכב ומצריך בדיקה גופנית ובדיקת אולטרה סאונד.

כיצד מטפלים בכך?

הטיפול בציסטה בשחלה תלוי בסוג הציסטה. אם מדובר בציסטה פיזיולוגית (ובדרך כלל זה המצב), ברוב המקרים כל מה שנדרש הינו בדיקות מעקב ולרוב הציסטה תעבור מעצמה או בעזרת טיפול בגלולות. במידה ומדובר בציסטה שהיא לא פיזיולוגית ייתכן כי ידרש ניתוח על מנת להסיר אותה.

האם ישנה אפשרות שהצ'סטה תחזור שוב?

התשובה במקרים מסוימים היא כן והסיבה לכך היא שהצ'סטה היא פיזיולוגית ונובעת מפעילות הורמונלית של השחלות, במידה ופעילות זו ממשיכה בתקופת ההיריון ישנו סיכוי סביר לתופעה חוזרת, במקרים שבהם הצ'סטה אינה פיזיולוגית, הסיכוי לחזרתה נמוך בהרבה.