דימום רחמי לא סדיר

דימום רחמי לא סדיר או בשמו המקצועי Abnormal Uterine Bleeding (AUB) – מהווה את אחת התלונות הגניקולוגיות השכיחות ביותר, קיימים גורמים רבים היכולים לשבש את מחזור הוסת שלך וכלל שיבושים אלו פוגעים באיכות חייך..

הדימום יכול לנבוע ממקורות שונים כמו מקורות הורמונליים או בשל בעיות שונות בחלל הרחם כמו פוליפים, סרטן רירית הרחם, שימוש בהתקנים למניעת היריון ועוד

כיצד מאבחנים את הבעיה?

כל אישה אשר סובלת מדימום רחמי לא סדיר צריכה בראש ובראשונה לפנות אל רופא גניקולוג אשר יאבחן את מקור הבעיה, האבחון מתחיל קודם כל בבירור היסטוריה רפואית של המטופלת, בעיות תורשתיות, היסטוריה של הריונות ולידות, שימוש קבוע בתרופות ועוד גורמים אשר יכולים להוביל לדימום הלא סדיר. לאחר מכן יבוצעו בדיקות גופניות וגניקולוגיות אשר יאפשרו לרופא לנסות לאתר את מקור הדימום, ובמידת הצורך המטופלת תופנה לבדיקות יסודיות יותר כמו בדיקות אולטרה סאונד, משטח צוואר הרחם, בדיקות הדמיה שונות ועוד.

מהן דרכי הטיפול במקרה של דימום רחמי לא סדיר?

דרכי הטיפול מותאמות לבעיה ממנה סובלת המטופלת ולמצב הרפואי שלה, ונהוג לחלק את הטיפולים הקיימים לשני סוגים עיקריים, בהתאם למקור הבעיה:

  • מקור הורמונלי – במידה ומתגלה כי אי הסדרים בדימום הרחמי נובעים מבעיות הורמונליות, לרוב הטיפול יהיה טיפול הורמונלי אשר יוביל לאיזון הנכון וכך פותרים את הבעיה.
  • מקור מבני – כאשר מקור הבעיה הוא מבני, כמו פוליפים או שרירנים בחלל הרחם וכדומה, נהוג להסיר את מקור הבעיה בטיפול היסטרוסקופיה, ובמקרים בהם זה לא אפשרי, בהתאמה למצבה של המטופלת, הגיל שלה, האם היא מעוניינת או יכולה להרות שוב בעתיד וכדומה, ייתכן כי יומלץ לה לעבור כריתת רחם.

רחם

הרופא ממליץ על אבלציה של רירית הרחם – מה זה אומר?

אבלציה, או צריבה, הינה שיטה לטיפול במצב של דימום וסתי מוגבר אשר אמורה לתת מענה תחליפי לצורך בכריתה של הרחם. שיטה זו מתאימה אך ורק לנשים אשר לא מתכוונות להרות שוב, כך שלמרות שלא כורתים את הרחם, אין זה אומר שהמטופלת תוכל להיכנס שוב להיריון לאחר הטיפול.

צריבה של רירית הרחם מבוצעת לרוב בהרדמה מקומית, בה מחדירים סוג של בלון אל הרחם בגישה נרתיקית ומנפחים אותו כאשר הוא נמצא בתוך הרחם. בתוך הבלון ישנו נוזל אשר עובר חימום וכך צורב את רירית הרחם מבפנים. כיום מדובר בטיפול בעל שיעורי הצלחה גבוהים מאוד של כ 90%, ולרוב הוא מבוצע אצל נשים בגיל המעבר או אחריו ופותר את הצורך בניתוח לכריתת רחם, על כל הסיכונים, תופעות הלוואי ותקופת ההחלמה הארוכה אשר יכולים להיות מלווים לניתוח מהסוג הזה.